انواع قرارداد چاپ کتاب کدام است؟

انواع قرارداد چاپ کتاب کدام است؟

انواع قرارداد چاپ کتاب

در ابتدا لازم است بدانید هر نویسنده پیش از چاپ کتاب نیازمند انعقاد قراردادهایی مابین خود و انتشارات منتخب می باشد. در این قراردادها طرفین خواسته های خود را ثبت کرده و تا پایان کار بر طبق آن عمل می کنند. به عبارتی، انواع قرارداد چاپ کتاب پیش از انتشار هر کتاب، متفاوت و متعدد هستند.

انواع قرارداد چاپ به شرح ذیل می باشند:

  • قرارداد حق تالیف:

در این نوع قرارداد، بین ناشر و مولف قراردادی منعقد شده که بر طبق آن درصد اندکی از فروش کتاب به عنوان حق تالیف به مولف پرداخت شود. این قرارداد اغلب برای کتاب های کم فروش و کم طرفدار کاربرد دارد. در این نوع قرارداد نویسنده امتیاز کتاب خود را با کمترین سود از دست می دهد.

  • قرارداد مشارکت در چاپ:

یکی از انواع قرارداد چاپ کتاب، مشارکت در چاپ است. این قرارداد میان ناشر و نویسنده منعقد شده و بر اساس آن، طرفین با یکدیگر توافق می کنند و هزینه و سود را مابین خود تقسیم می کنند. نکته قابل توجه این است که هزینه چاپ کتاب همان هزینه چاپ و انتشار و توزیع کتاب می باشد.

  • قرارداد فروش اثر:

از دیگر انواع قرارداد چاپ کتاب، فروش اثر یا فروش امتیاز اثر است. در این نوع قرارداد نویسنده تمامی حقوق مادی و معنوی کتاب را در ازای دریافت مبلغی مشخص به ناشر واگذار می کند. گاهی اوقات نویسنده تنها حقوق مادی اثر خود را به فروش میرساند و حقوق معنوی کتاب را برای خود حفظ می کند.

نکته: چاپ تمامی کتاب ها مستلزم انعقاد انواع قرارداد چاپ کتاب است. نکته قابل توجه این است که مفاد قرارداد و تعهدات طرفین در قراردادهای مختلف به صورت متفاوت و متغیر می باشد.

 

انواع قرارداد چاپ کتاب

 

معرفی دیگر انواع قرارداد چاپ کتاب:

 

انواع قرارداد چاپ کتاب با توجه محتوای کتاب، انتشارات مورد نظر و قوانین مجمع قانون گذار کشور به صورت متفاوت و متغیر است. قراردادهای دیگر برای چاپ کتاب عبارتند از:

  • قرارداد ناشر مولف:

یکی از مهمترین انواع قرارداد چاپ کتاب، این قرارداد است. در خلال این قرارداد صفر تا صد فرایند کتاب توسط مولف انجام می شود و فقط برای چاپ کتاب با انتشارات قراردادی منعقد می شود. نویسندگان به دلیل نا آشنایی با مراحل و روش انجام این کار ترجیح می دهند این عملیات را به انتشارات معتبر واگذار نمایند.

  • قرارداد سرمایه گذاری مولف:

یکی دیگر از انواع قرارداد، سرمایه گذاری است. این قرارداد زمانی منعقد می شود که نویسنده برای حفظ شهرت و اعتبار خود، پرداخت تمامی هزینه های آماده سازی و چاپ کتاب را بر عهده می گیرد. از این رو، نویسنده صاحب تمامی حقوق مادی و معنوی کتاب خواهد بود. در تبدیل پایان نامه به کتاب از این نوع قرارداد معمولا استفاده می شود.

  • محاسبه قرارداد درصدی در چاپ کتاب:

این قرارداد یکی از مهمترین و پرکاربردترین قراردادهای چاپ کتاب است. نویسنده و انتشارات بر سر حقوق مادی کتاب با یکدیگر به توافق می رسند. در این قرارداد، عناصری نظیر قیمت، تعداد تیراژ و … تعیین می شوند.

به طور کلی، انواع قرارداد چاپ کتاب که در مباحث فوق به آنها اشاره شده اغلب برای کتاب هایی منعقد می شوند که پرطرفدار بوده و از محبوبیت فوق العاده ای برخوردار می باشند. اینگونه است که انتشارات معتبر و متخصص برای چاپ کتاب به نویسنده کمک می کند.

 

 

 

نکات مهم پیرامون انواع قرارداد

 

افرادی که قصد چاپ و انتشار کتاب خود را دارند باید به انعقادقرارداد کتاب میان خود و انتشارات اهتمام اساسی داشته باشند. این قراردادها باعث شده که نویسنده و ناشر به تعهدات خود عمل کنند و کلیه مراحل چاپ و انتشار کتاب را در بالاترین کیفیت انجام دهند.

یکی از نکات مهم پیرامونقرارداد چاپ کتاب این است که نویسنده می تواند بدون نیاز به مدارک دانشگاهی و … به منظور چاپ انواع کتاب، برخی قراردادها را میان خود و انتشارات مربوطه منعقد نماید. به عبارتی، این قراردادها برای تمامی کتاب ها اعم از کتاب های علمی، دانشگاهی، ادبی و …. لازم الاجرا می باشند.

یکی از فاکتورهای مهم به هنگام چاپ کتاب، هزینه است. از این رو، انعقاد انواع قرارداد منجر به توافق طرفین (نویسنده و ناشر) بر سر هزینه شده و این مسئله یک امتیاز برای قراردادها محسوب می شود.

یکی از معتبرترین انتشارات در سراسر کشور، انتشارات پاب است. این انتشارات ضمن انعقاد انواع قرارداد با نویسنده، صفر تا صد مراحل چاپ و انتشار کتاب را در بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت بر عهده دارد.

 

فروش کتاب در آمازون و همه چیز درباره آن

بهمن 3, 1401

جلد سخت یا گالینگور چه نوع جلد کتاب است؟

بهمن 3, 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *