چگونه کتاب زندگینامه خود را بنویسیم؟

چگونه کتاب زندگینامه خود را بنویسیم؟

زندگینامه، بیوگرافی یا سرگذشت نامه است که به شرح و توصیف رویدادها و نحوه زندگی یک یا چندین نفر می پردازد. به عبارتی، سرگذشت نامه، داستان واقعی و فاقد تخیل است که بر اساس یادداشت های فردی نوشته می شود.

 

اصول مربوط به اینکه چگونه زندگینامه بنویسیم؟

زندگینامه، بیوگرافی یا سرگذشت نامه است که به شرح و توصیف رویدادها و نحوه زندگی یک یا چندین نفر می پردازد. به عبارتی، سرگذشت نامه، داستان واقعی و فاقد تخیل است که بر اساس یادداشت های فردی نوشته می شود.

لازم به ذکر است بدانید هر شخص متناسب با اهداف و انگیزه های خود، سبک زندگی خاصی دارد. هدف اصلی از نوشتن زندگینامه آن است که شخص می خواهد داستان زندگی واقعی و تجربیات خود را در اختیار خواننده و مخاطب قرار دهد.

یکی از برجسته ترین و مهمترین دلایل نگارش و چاپ زندگینامه، جذابیت داستان زندگی یک شخصیت است. مطالعه موفقیت ها و سختی ها اغلب برای خواننده لذت بخش می باشد. از این رو، نحوه نوشتن سرگذشت نامه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و باید در خلال آن به اصول و دستورالعمل های خاص توجه شود.

 

انواع زندگینامه یا بیوگرافی

  • شرح حال جهانی:

این سرگذشت نامه، پیرامون زندگی افراد و بدون در نظر داشتن محدودیت های شغلی و منطقه ای تالیف می شود.

  • شرح حال ملی یا ناحیه ای:

این سرگذشت نامه، پیرامون احوال بزرگان و سران یک کشور و بدون در نظر داشتن محدودیت های شغلی و … تالیف می شود.

  • شرح حال شغلی یا حرفه ای:

این سرگذشت نامه، پیرامون موقعیت شغلی افرادی تالیف شده که از جایگاه شغلی بالایی برخوردار هستند.

نکته: چاپ زندگینامه یکی از ایده های خاص و منحصر به فرد است که سرشار از تجارب و دیدگاه های واقعی می باشد. چاپ این کتاب ها باید توسط موسسات و انتشارات متخصص در زمینه چاپ کتاب انجام شود.

 

 

هدف از نگارش و چاپ سرگذشت نامه:

 نگارش زندگینامه یکی از راهکارهای مرسوم و رایج نویسندگی است که از روزگاران گذشته تاکنون مورد توجه نویسندگان بوده است. به عبارتی، سبک زندگی هر شخص از نیازهای روزمره وی نشات گرفته است و افراد می توانند از طریق روش های مختلف به ابراز و رفع این نیازها دست یابند.

لازم به ذکر است بدانید از بارزترین ویژگی های زندگینامه خوب این است که با هدفی مشخص نوشته شود. برای تالیف و نگارش سرگذشت نامه گام هایی برداشته می شود که به شرح ذیل می باشند:

  • نحوه نقل و بازگوی زندگی فرد
  • نوشتن سرگذشت نامه به صورت یک داستان
  • نوشتن بیوگرافی
  • تهیه چندین پیش نویس
  • انتخاب عنوان مناسب برای سرگذشت نامه

نکته: به هنگام تالیف و نگارش زندگینامه، نویسنده باید محتوای کتاب را به گونه ای نقل کند که خواننده بدون هیچ زحمتی مقصود و مفهوم ذهنی نویسنده را درک نماید.

زندگینامه با سایر کتاب ها و آثار ادبی متفاوت است. برجسته ترین تفاوت این کتاب ها، آن است که نویسنده خود به صورت مطلق خالق اثر نیست بلکه تنها وظیفه گردآوری و بازنشر مطالب را بر عهده دارد. نکته قابل توجه این است که زبان نوشتاری این کتاب ها (سرگذشت نامه) نویسنده را وادار می کند تا متناسب با اصول و قواعد مخصوص نوشتن عمل نماید.

نکته: تالیف و چاپ سرگذشت نامه اقدامی کاملا تخصصی است. توصیه می شود برای چاپ و نگارش انواع زندگینامه به موسسات معتبر و حرفه ای مراجعه شود.

 

تبدیل پایان نامه به کتاب

چاپ کتاب زندگینامه

 

نکات مهم پیرامون نگارش و چاپ زندگینامه

 یکی از نکات مهم پیرامون زندگینامه این است که نویسنده، سرگذشت نامه را با شکل و سبک مناسب بیان کند به گونه ای که قابلیت تاثیرگذاری آن بر روی مخاطب افزایش یابد. در اینگونه آثار، وقایع بر اساس ترتیب زمانی خاصی بیان می شوند که این خود یک امتیاز برای اینگونه آثار به شمار می رود.

شایان ذکر است بدانید برای نگارش زندگینامه باید از منابع دسته اول و قابل اعتماد استفاده شود. این اطلاعات باید از کتاب های معتبر، مصاحبه با رسانه های مختلف، نامه ها و … اخذ شوند. اطلاعات و مطالبی که در سرگذشت نامه ذکر می شوند باید مهم و آموزنده باشند تا بر روی مخاطب تاثیر ویژه ای داشته باشند.

نگارش سرگذشت نامه همچون دیگر انواع کتاب ها اعم از کتاب های درسی، علمی، آموزشی و .. نیازمند رعایت قواعد و دستورالعمل های خاصی است. صفر تا صد مراحل چاپ این کتاب ها توسط انتشارات معتبر و متخصص انجام می شود.

در نهایت…

چاپ انواع کتاب در زمینه های مختلف از جمله زندگینامه از مهمترین خدماتی است که توسط انتشارات پاب انجام می شود. این انتشارات کلیه خدمات مربوط به چاپ کتاب را در کمترین زمان با مناسب ترین هزینه انجام می دهد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت ketabpub.com مراجعه فرمایید.

جلد سخت یا گالینگور چه نوع جلد کتاب است؟

بهمن 20, 1401

قطع رقعی چیست و نکات مربوط به آن

بهمن 20, 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *