قطع رقعی چیست و نکات مربوط به آن

قطع رقعی چیست و نکات مربوط به آن

صفر تا صد قطع رقعی و نکات مربوط به آن:

قطع یا سایز کتاب یکی از فاکتورهای مهمی است که به هنگام چاپ کتاب در مرکز توجه و اهتمام نویسنده و ناشر قرار دارد. یکی از رایج ترین و بهترین قطع ها برای کتاب، قطع رقعی است. به دلیل اینکه سایز و ابعاد این قطع کوچک است از طرفداران بسیاری برخوردار می باشد.

لازم به ذکر است بدانید این مدل به عنوان یکی از پرکاربردترین قطع ها، در صنعت چاپ برای انواع کتاب ها مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی، این قطع برای چاپ کتاب هایی مناسب است که ابعاد و ضخامت آنها، کوچکتر از ابعاد معمولی یک کتاب است. بیشترین کاربرد آن برای چاپ و نگارش انواع کتاب ها اعم از داستان، رمان، شعر، زندگی نامه، دل نوشته و … است. همچنین برای چاپ انواع سررسید و امور تبلیغاتی از این نوع قطع استفاده می شود.

قطع رقعی به طول و عرض تقریبی ۱۹×۱۰ سانتی‌متر میباشد. این قطع عمدتاً برای کتاب‌های شعر، داستان، رمان و به طور کلی کتاب‌هایی استفاده می شود که مخاطب عام دارند. اندازه قطع رقعی در چاپ افست ۲۲ در ۱۵ سانتی‌متر و در چاپ دیجیتال ۲۱ در ۱۴ سانتی‌متر یا برابر با کاغذ A5 می‌باشد.

نکته: این مدل قطع برای چاپ کتاب های دیجیتالی، گزینه ای مناسب است و دارای کاربردهای بسیاری است. این قطع به واسطه انتشارات معتبر برای چاپ انواع کتاب ها مورد استفاده قرار می گیرد.

صفر تا صد قطع رقعی و نکات مربوط به آن:

امتیازات و کارایی قطع و سایز رقعی:

یکی از امتیازات و دلایل اهمیت استفاده از قطع رقعی، کاهش مصرف کاغذ است. در واقع، در این نوع قطع میزان حاشیه در متن کمتر از سایر قطع ها بوده و این مسئله سبب صرفه جویی در مصرف کاغذ و هزینه چاپ کتاب خواهد شد. یکی از نکات مهم پیرامون قطع رقعی این است که مناسب کتاب هایی با تعداد صفحات کم می باشد. محتوای این کتاب ها متنی و فاقد تصویر است. فونت و سایز این کتاب سبب شده مطالعه کتاب در این قطع برای خواننده جذاب و آسان باشد.

لازم به ذکر است بدانید چاپ کتاب در قطع رقعی با استفاده از کاغذهای متنوع (سیاه سفید و رنگی) انجام می شود. هر یک از این کاغذها دارای کیفیت های متغیر است و کارایی آنها با یکدیگر متفاوت می باشد. نویسنده می تواند متناسب با بودجه و سلیقه شخصی خود برای چاپ انواع کتاب در این قطع، جنس کاغذ را انتخاب کند.
عمده ترین کاربرد قطع رقعی برای چاپ کتاب های داستان است. افرادی که تمایل دارند در تمامی اماکن عمومی نظیر مترو، اتوبوس و … کتاب مطالعه کنند توصیه می شود این قطع را انتخاب کنند. از مزایای مهم این قطع، هزینه مناسب آن است که بر محبوبیت و اهمیت آن در نزد همگان افزوده است.

نکات مهم پیرامون قطع رقعی:

همانطور که میدانید یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین اندازه ها در صنعت چاپ کتاب، قطع رقعی است. این قطع به دلیل سایز مناسب در بین خوانندگان و مخاطبان کتاب از محبوبیت فراوانی برخوردار می باشد. انتخاب قطع مناسب برای کتاب از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. سایز کتاب باید استاندارد باشد تا مخاطب به هنگام مطالعه کتاب با هیچگونه دشواری مواجه نباشد. از این رو، نخستین گزینه برای چاپ انواع کتاب ها انتخاب قطع رقعی است.

چاپ کتاب در سایز رقعی با استفاده از دستگاه های پیشرفته امکان پذیر است. امروزه در اکثر انتشاراتی ها برای چاپ انواع کتاب ها از این دستگاه ها استفاده می شود. به منظور ارتقای کیفیت چاپ کتاب در این قطع باید توسط انتشارات و نویسنده اصول و استانداردهایی رعایت شود .
به طور کلی، بهترین و مناسب ترین گزینه برای افرادی که به کیفیت چاپ کتاب اهمیت می دهند و بودجه آنها کم است، قطع رقعی است. انتخاب و اجرای این قطع برای کتاب، اقدامی تخصصی است و مستلزم دقت و مهارت بالا می باشد.

نتیجه گیری 

انتخاب قطع مناسب برای کتاب به عناصر و فاکتورهای متعدد نظیر محتوای کتاب، تعداد صفحات، سلیقه نویسنده و … بستگی دارد. چنانچه نویسنده قصد چاپ انواع کتاب اعم از رمان، دلنوشته یا تبدیل پایان نامه به کتاب در رشته های روانشناسی بویژه و … را در بالاترین کیفیت دارد توصیه می شود سایز رقعی را انتخاب کند.
چاپ کتاب در قطع رقعی یکی از اقداماتی است که توسط انتشارات معتبر و متخصص انجام می شود. انتشارات پاب به عنوان معتبرترین و بهترین انتشارات، انواع کتاب ها را با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت در این قطع چاپ می کند.

چگونه کتاب زندگینامه خود را بنویسیم؟

اسفند 5, 1401

5 کتاب در مورد توسعه ی فردی

اسفند 5, 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *