مجوزات کتاب چیست و نحوه اخذ آنها

مجوزات کتاب چیست و نحوه اخذ آنها

صفر تا صد مجوزات کتاب:

 

یکی از مهمترین دغدغه افراد به هنگام چاپ کتاب، اخذ مجوزات کتاب است که بر ارزش و اعتبار کتاب می افزاید. مسئولین تمامی کشورها به منظور حفظ و صیانت آثار نویسندگان و جلوگیری از کپی برداری، اقدام به ایجاد مراجع و مراکزی نمودند. این مراجع با اعطای مجوزهای قانونی از جعل و کپی کتاب ها جلوگیری کردند.

لازم به ذکر است بدانید اخذ مجوزات کتاب از قوانین چاپ کتاب است که در خلال مراحل اداری صورت می گیرد. این مجوزها در خلال مراحل ذیل قابل صدور می باشند:

  • ثبت کتاب به نام مولف و نویسنده در سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور
  • اثر تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.
  • صدور مجوز پیش از انتشار کتاب و تحویل آن به ناشر

هر کشور با توجه به قوانین داخلی خود، چاپ برخی کتاب ها را ممنوع کرده و نویسنده تنها می تواند از طریق اخذ مجوزات کتاب آن را منتشر کند و برای تبدیل پایان نامه به کتاب نیز باید کلیه مجوزات اخذ شود.. به عبارتی، رعایت برخی قوانین و ضوابط برای چاپ کتاب الزامی است.

در پاره ای از اوقات نویسنده بدون دریافت مجوزات کتاب به چاپ کتاب اقدام می کند که در این صورت کتاب فاقد ارزش و اعتبار است. به عبارتی، چاپ این کتاب ها، اقدامی غیر قانونی و غیر مجاز است و امکان کپی برداری آنها در تمامی زمان ها برای افراد فراهم می باشد.

نکته: محل قرارگیری و درج مجوزات کتاب در صفحات ابتدایی است. خواننده می تواند با مراجعه به این صفحه از تمامی اطلاعات قانونی پیرامون کتاب آگاه شود. نکته قابل توجه این است که دریافت تمامی مجوزهای مربوط به کتاب تنها به واسطه انتشارات معتبر صورت می گیرد.

 

 

مجوزات کتاب

 

روش های اخذ مجوزهای مربوط به کتاب:

 

اعتبار هر کتاب به مجوزات کتاب بستگی دارد که درواقع شناسنامه آن محسوب می شوند. اخذ این مجوزها می تواند از تمامی حقوق مادی و معنوی نویسنده محافظت نماید. دریافت این مجوزها مستلزم ارائه مدارک لازم و طی کردن مراحل و روش دقیق انجام این عملیات می باشد.

به طور کلی، روش اخذ مجوزات کتاب به دو روش ذیل صورت می گیرد:

  • توسط ناشر:

در پاره ای از اوقات نویسنده صفر تا صد مراحل چاپ کتاب را به انتشارت واگذار می کند. در این صورت قراردادی بین نویسنده و ناشر منعقد شده که مبتنی بر تعیین هزینه و سرعت انجام این عملیات می باشد.

  • توسط نویسنده: (این مورد اخیرا از طرف وزارت ارشاد لغو شده و فعلا امکان پذیر نمی باشد.)

گاهی نویسنده خود به طور مستقل به چاپ کتاب اقدام می کند. در خلال این روش، پروسه چاپ با صرف هزینه اندک صورت می گیرد.

نکته: چنانچه نویسنده بخواهد چاپ کتاب را به انتشارات واگذار نماید باید پیرامون تجربه و تخصص وی اطمینان لازم را کسب نماید.

یکی از نکات مهم پیرامون مجوزات کتاب آن است که این مجوزها دارای انواع مختلفی است و در خلال مراحل متفاوت آماده و ارائه می شوند. این مجوزها عبارتند از:

  • مجوز شابک کتاب
  • مجوز فیپا
  • مجوز قبل از چاپ کتاب
  • مجوز طرح جلد کتاب
  • مجوز اعلام وصول کتاب

نکته: اخذ هر یک از مجوزات کتاب مستلزم طی کردن مراحل خاصی است لذا پیگیری آنها توسط انتشارات آسان تر و سریع تر از خود نویسنده می باشد. تخصص و سابقه انتشارات در حفظ اطمینان نویسنده به هنگام چاپ کتاب تاثیر فوق العاده ای دارد.

 

مجوزات کتاب

 

نکات مهم پیرامون مجوزات کتاب:

 

مجوزات کتاب بدان معنی است که نویسنده کنترل کامل حق چاپ کتاب خود را دارد. اخذ این مجوزها برای تمامی کتاب ها اعم از کتب علمی، دانشگاهی، پژوهشی، داستانی و … الزامی است. هر یک از این مجوزها باید از سازمان های مربوط به خود اخذ شوند تا از ارزش و اعتبار لازم برخوردار باشند.

لازم به ذکر است بدانید بدون اخذ مجوزات کتاب، امکان انتشار هیچ کتابی وجود ندارد. چنانچه کتاب بدون هر یک از این مجوزها منتشر شود نوعی تخلف محسوب شده و در این صورت کتاب توقیف و ناشر آن مشمول مجازات های سنگین می شود.

علی الرغم اینکه دریافت مجوزات کتاب برای چاپ هر کتاب لازم و ضروری است، تمامی نویسنده ها باید به این اصل (دریافت مجوزهای مربوطه) اهتمام اساسی داشته باشند. در پاره ای از اوقات افراد به منظور تقویت رزومه خود و پذیرش در آزمون دکتری قصد تبدیل پایان نامه به کتاب را دارند. از این رو، بدون دریافت مجوز افراد نمی توانند به این عملیات اقدام نمایند.

به طور کلی، تمامی مراحل مربوط به چاپ کتاب اعم از اخذ مجوزات کتاب به صورت آنلاین و غیر حضوری انجام می شود. دریافت مجوز برای کتاب های علمی و دانشگاهی کار آسان و فاقد دشواری است. به عبارتی، چاپ کتاب اقدامی کاملا تخصصی است و باید تا حد امکان توسط انتشارات معتبر صورت بگیرد.

در نهایت..

مجموعه کتاب پاب یکی از معتبرترین انتشارات در سراسر کشور است که صفر تا صد مراحل چاپ و انتشار کتاب را بر عهده می گیرد. این انتشارات در کوتاه ترین و سریع ترین زمان ممکن تمامی مجوزات قانونی را اخذ و آنها را بر روی کتاب ثبت می کند.

 

 

فیپا چیست و هر آنچه باید بدانید

تیر 14, 1401

نگارش کتاب را چگونه انجام بدیم؟

تیر 14, 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *