همه چیز درباره معرفی انواع ژانر کتاب

همه چیز درباره معرفی انواع ژانر کتاب

صفر تا صد معرفی ژانر های مختلف در کتاب

 در ابتدا لازم است بدانید ژانر، قالب و سبکی است که کتاب در راستای آن تالیف می شود. کتاب ها به دو صورت داستانی و غیرداستانی نوشته می شوند. به عبارتی، ژانر کتاب نشان دهنده و بیانگر نوع و سبک کتاب است و هر یک از انواع ژانرها از محبوبیت فوق العاده ای برخوردار می باشند.

لازم به ذکر است بدانید هر یک از انواع ژانرهای موجود حاصل میزان خلاقیت و ابتکار نویسنده است. برخی از ژانرها بر اساس واقعیت تالیف شده و برخی از آنها تنها بر اساس تخیل نوشته می شوند. در واقع نویسنده با ترکیب ژانرهای مختلف به پیچیدگی و گستردگی شخصیت های داستان و اعمال و رفتارهای آنها می پردازد.

برجسته ترین و مهمترین انواع ژانر کتاب عبارتند از:

  • ژانر عاشقانه:

موضوع این رمان ها، روابط عاشقانه و داستان عاشقانه میان دو انسان است. مانند: داستان لیلی و مجنون

  • ژانر فانتزی:

موضوع این داستان ها، جهانی مملو از جادو است که همه چیز در آن امکان پذیر می باشد. مانند: ارباب حلقه ها

  • ژانر تخیلی:

یکی از محبوب ترین انواع ژانر ، تخیلی است. ویژگی این رمان ها، مفاهیم تخیلی مرتبط با تکنولوژی ناشناخته و مبهم می باشد. مانند: خط زمان

  • ژانر ماجراجویی:

موضوع اصلی این رمان ها، خطرات و حوادث فیزیکی است که در خلال داستان رخ می دهد. این رمان ها از طرفداران و محبوبیت بسیاری در نزد افراد برخوردار می باشند. مانند: ماجرای هاکلبری فین

  • ژانر گرافیکی:

این رمان ها برای تمامی رده های سنی نوجوانان و جوانان کاربرد دارد. در این ژانرها، کلمات و عبارات در محدوده تعیین شده در فضای تصویر نوشته می شوند. مانند: بتمن

نکته: ژانرهای فوق از مهمترین انواع ژانر های مختلف در کتب هستند و در زمره ژانرهای داستانی به شمار می روند.

 

 

 

آشنایی با دیگر انواع ژانر

 

همانطور که میدانید انواع ژانر های  کتاب، مطلق و ثابت نیستند. گاهی اوقات برخی از ژانرها به صورت ترکیبی تالیف می شوند. به عنوان مثال، برخی از ژانرها اجتماعی- اقتصادی و برخی عاشقانه – اجتماعی هستند.

انواع ژانر کتاب که نمونه ای از ژانرهای غیر داستانی هستند عبارتند از:

  • خاطره
  • زندگینامه
  • انگیزشی
  • آشپزی
  • هنر
  • سلامت
  • تاریخ
  • حقوق و فلسفه
  • مذهبی و معنوی
  • اقتصادی

برجسته ترین و مهمترین انواع ژانر کتاب عبارتند از:

 

نکته: هر یک از این ژانرها متشکل از مجموعه ویژگی های مشترکی است که کتاب ها را در طبقه مخصوص خود قرار می دهد. برخی از آنها تخصصی هستند و تالیف آنها مستلزم دانش و تخصص بسیار بالایی است.

لازم به ذکر است بدانید همه افراد کتاب را متناسب با علایق و سلیقه شخصی خود انتخاب می کنند. به منظور شناسایی و تشخیص کتاب ها از یکدیگر توصیه می شود به ژانر آنها توجه شود. به عبارتی، ژانر های یک کتاب نشان دهنده قالب و موضوع کتاب است و همواره بر جذابیت اثر می افزاید.

علت محبوبیت و اهمیت انواع ژانر های مختلف در کتاب این است که احساس خاصی را در خواننده بر می انگیزد. از این رو، به هنگام چاپ کتاب باید به تمامی جزئیات پیرامون آن اهتمام اساسی شود. توصیه می شود صفر تا صد مراحل چاپ کتاب به انتشارات معتبر واگذار شود.

 

نکات مهم پیرامون انواع ژانر کتاب

 

یکی از نکات مهم پیرامون ژانر کتاب این است که سبکی از ادبیات است و موضوع و محتوای کتاب را تعیین می کند. افرادی که قصد خرید کتاب را دارند می توانند با مراجعه به ژانر، بدون اتلاف وقت آن را شناسایی و انتخاب کنند. از این رو، دسترسی سریع و آسان به کتاب یکی از برجسته ترین امتیازات ژانر به شمار می رود.

انتشارات و ویراستاران تمایل دارند در انواع ژانر های مختلف فعالیت داشته باشند. به همین سبب باید در زمینه های مربوطه، از تخصص و مهارت فوق العاده برخوردار باشند. در واقع، ژانر کتاب که همان هدف مولف و نویسنده است باید پیش از تالیف و چاپ کتاب در نظر گرفته شود.

به منظور افزایش مخاطبان و خوانندگان کتاب باید به میزان علاقه و سلیقه شخصی آنها توجه شود. برای چاپ انواع کتاب باید انتشارات معتبر و با سابقه مراجعه شود. این انتشارات ضمن در نظر داشتن انواع ژانر های مختلف کتاب، تمامی کتاب های داستانی و غیرداستانی را با کیفیت بالا تهیه و چاپ می کنند.

در نهایت

یکی از معتبرترین انتشارات در سراسر کشور، انتشارات پاب است. این انتشارات با داشتن تخصص و مهارت بالا در زمینه چاپ انواع کتاب های علمی و دانشگاهی، رمان و … فعالیت می کند. افراد میتوانند با انتخاب ژانر مطلوب، صفر تا صد مراحل چاپ و انتشار کتاب را به این انتشارات واگذار نمایند. نکته قابل توجه این است که انتشارات کتاب پاب نه تنها به کیفیت کتاب توجه می کند بلکه در ازای ارائه خدمات خود کمترین هزینه را دریافت می کند. یکی از خدمات ارائه شده این انتشارات، تبدیل پایان نامه به کتاب است.

 

 

تصویرگری کتاب چیست و فواید آن

تیر 29, 1401

کتاب رمان و نکات مربوط به آن

تیر 29, 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *