همه چیز درباره مراحل اخذ مجوز کتاب

همه چیز درباره مراحل اخذ مجوز کتاب

صفر تا صد مراحل اخذ مجوز کتاب

در ابتدا لازم است بدانید هر کتاب از ارزش و اعتبار ویژه ای برخوردار است که مخاطب را به خواندن آن تشویق و ترغیب می کند. به منظور حفظ ارزش کتاب و جلوگیری از تحریف آن و همچنین امکان کپی برداری کتاب، برخی مجوز ها برای کتاب در نظر گرفته شده است. هر نویسنده پیش از چاپ کتاب باید صفر تا صد  مراحل اخذ مجوز کتاب را طی نماید.

برای تالیف هر کتاب باید از قوانین و ضوابط خاصی پیروی شود به گونه ای که بتواند بر روی مخاطب تاثیر فوق العاده ای داشته باشد. به عبارتی، هر کتاب باید متناسب با رده سنی خواننده نگارش شود. پیش از چاپ، برخی مجوزها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده و نویسنده باید تمامی مراحل  را به طور دقیق رعایت کند.

لازم به ذکر است بدانید این مراحل تنها به واسطه انتشارات مربوطه قابل پیگیری است. چنانچه مولف بخواهد به تنهایی این مراحل را طی کند پروسه ای دشوار و زمان بر می باشد. این مجوزها بر روی صفحه ابتدایی کتاب درج شده به گونه ای که خواننده پیش از مطالعه، پیرامون اعتبار و صحت مطالب اطمینان لازم را کسب نماید.

مراحل اخذ مجوز کتاب به صورت متفاوت و متغیر است و هر نویسنده بدون سپری کردن این مراحل نمی تواند کتاب خود را چاپ کند. توصیه می شود به منظور سهولت در دریافت این مجوزها، از طریق انتشارات معتبر و با سابقه اقدام شود. در صورتی که کتاب فاقد مجوزهای قانونی باشد، تمامی حقوق مادی و معنوی نویسنده پایمال خواهد شد.

 

انواع مجوز برای چاپ کتاب

 

ضروری ترین اقدام برای چاپ کتاب، سپری کردن این مراحل است که در زمان مقرر انجام می شود. مجوزهای کتاب دارای انواع متعددی است و نحوه اخذ آنها با یکدیگر متفاوت است. پیش از دریافت این مجوزها، باید به آماده سازی فایل کتاب اقدام شود.

پیش از چاپ کتاب و طی کردن مراحل اخذ مجوز کتاب باید به انواع مجوز برای ارتقای ارزش و اعتبار نوشته اشاره شود:

  • مجوز شابک:

شابک، شماره ای اختصاصی برای کتاب است که به منظور دسترسی سریع به اثر مورد استفاده قرار می گیرد. این مجوز توسط خانه کتاب صادر می شود.

  • مجوز فیپا:

فیپا، نوعی فهرست نویسی است که اطلاعات کتاب را در اختیار خواننده قرار می دهد. این مجوز توسط کتابخانه ملی و سازمان ثبت اسناد رسمی صادر می شود.

  • مجوز چاپ کتاب از وزارت ارشاد:

مهمترین مرحله از مراحل اخذ مجوز کتاب، دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این مجوز در واقع به منظور ثبت و تایید ارزش و اعتبار کتاب می باشد.

  • مجوز طراحی جلد کتاب:

این مجوز توسط وزارت ارشاد صادر می شود و بر اساس آن، جلد کتاب باید با قوانین اسلامی مطابقت داشته باشد.

  • مجوز اعلام وصول کتاب:

آخرین مجوز برای چاپ کتاب این مجوز است. این مجوز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می شود.

نکته: به هنگام چاپ کتاب باید قراردادی میان نویسنده و انتشارات مربوطه منعقد شود. این قرارداد مبنی بر این است که ناشر تمامی خدمات مربوط به چاپ نظیر مراحل اخذ مجوز کتاب، طراحی جلد و … را به صورت دقیق و صحیح اجرا نماید.

 

انواع مجوز برای چاپ کتاب

 

نکات مهم پیرامون مراحل اخذ مجوز کتاب

 

همانطور که میدانید گذراندن این مراحل، اقدامی است که توسط نویسنده و انتشارات صورت می گیرد. چنانچه این مراحل توسط انتشارات معتبر انجام شود سرعت و سهولت آن بیشتر از ناشر است. نکته قابل توجه این است که چاپ کتاب می تواند بر امتیازات نویسنده بیافزاید.

مهم ترین مجوز برای چاپ کتاب، مجوز چاپ و انتشار کتاب از سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این مجوز پس از بررسی دقیق محتوا و مضمون کتاب صادر می شود. همانطور که تمامی مراحل باید مطابق و متناسب با اصول و ضوابط انتشارات باشد دریافت این مجوز نیز باید با ضوابط نشر، انسجام و همخوانی داشته باشد.

لازم به ذکر است بدانید این مراحل برای کسب مجوز به صورت تخصصی انجام می شود. انجام این مراحل مستلزم مشاوره با افراد متخصص و انتشارات معتبر می باشد. پس از دریافت مجوزهای مربوطه باید پیرامون جعلی و تقلبی نبودن آنها اطمینان لازم حاصل شود.

یکی از نکات مهم پیرامون  مراحل کسب مجوز کتاب این است که صفر تا صد مراحل چاپ کتاب به انتشارات معتبر و متخصص واگذار شود و حتی تبدیل پایان نامه به کتاب هم بهتر است توسط انتشارات انجام شود. معتبرترین و بزرگترین مجموعه،کتاب پاب است که تمامی خدمات مربوط به کتاب را در بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به نویسندگان ارائه می دهد.

نکته: از دغدغه های مهم نویسندگان کتاب های دانشگاهی، دریافت مجوزهای فوق است که نمایانگر ارزش و اعتبار علمی کتاب می باشد. متقاضیان با مراجعه به انتشارات پاب می توانند پیرامون مراحل کسب مجوز کتاب علمی و دانشگاهی اطمینان لازم را کسب نمایند.

 

 

کتاب کاغذی چگونه است و چه مزایایی دارد؟

تیر 17, 1401

آشنایی با اجزاء کتاب

تیر 17, 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *